Sjukgymnastik – träna rätt och må bra

För reumatikern kan fysisk träning vara nödvändigt för att klara vardagen och behålla sin rörlighet. En sjukgymnast hjälper dig gärna med råd om hur du bäst tränar rörlighet, styrka och kondition.

För reumatikern kan fysisk träning vara nödvändigt för att klara vardagen och behålla sin rörlighet.

En sjukgymnast undersöker först rörligheten i patientens leder. Hur mycket kan hon eller han böja och sträcka sina leder? När man har ont blir det gärna så att man håller leden i ett fixerat eller böjt läge. En god ledrörlighet är en viktig förutsättning för att klara av vardagslivet.  

Sjukgymnasten undersöker också om det finns ledsvullnad och frågar patienten om han eller hon upplever smärta. Att stimulera till rörelse och fysisk aktivitet är också en viktig roll för sjukgymnasten. Bassängträning är en väl etablerad behandlingsmetod som brukar fungera bra för såväl barn som vuxna. Värme lindrar ledbesvären, och patienterna vågar röra sin kropp i vatten utan att vara rädda för att det ska göra ont. I vatten blir kroppen tyngdlös och motståndet blir större, så det är en träning som ger god utdelning. Att delta i en träningsgrupp är också kul samt ger möjlighet att träffa andra i samma situation.  

"Det var som att någon klappade mig på axeln och sa att nu kör vi – nu är det inget som hindrar längre"

Anna*, reumatiker och professionell dansare

Se filmen här »

Inte farligt om det gör ont

Studier på vuxna patienter med reumatism har visat att det inte är skadligt med fysisk träning.

Sjukgymnaster uppmuntrar ofta patienterna att pröva på olika aktiviteter. Om de får ont i lederna efter en aktivitet får man pröva en annan träningsform. Men man förvärrar ingenting genom att försöka.  

Sjukdomsprocessen liksom smärtan och inaktiviteten är orsaken till att muskelstyrkan minskar vid ledgångsreumatism  och barnreumatism. Men i det dagliga livet behövs såväl statisk som dynamisk styrka. Om musklerna spänns utan att leden rörs, arbetar de statiskt. Dynamiskt blir muskelarbetet, när muskeln arbetar samtidigt som leden rör sig. Den statiska styrketräningen är den mest skonsamma, därför föredrar ofta sjukgymnasten den vid träning av muskelgrupper som belastar inflammerade eller skadade leder.

 

*Anna är ett fingerat namn och filmen är baserad på en verklig historia.

PP-ENB-SWE-0401 feb 2016

Relaterade länkar