Vanliga frågor om träning vid reumatism – hälsoexperten svarar

”All typ av träning är bäst! Allt man gör, gör skillnad.”, svarar Leila Söderholm på frågan om vilken träning som är bäst. Leila är föreläsare och hälsoexpert och har jobbat i över 20 år med att hjälpa människor att må så bra som möjligt, både inom mental och fysisk träning. Du har säkert hört att rörelse är extra viktigt för dig med reumatisk sjukdom, men hur ska man tänka när det gör ont eller när man är för trött? Hur ofta ska man träna och vilken typ av träning? Se klippet med Leila där hon svarar på bland annat dessa frågor!

Leilas svar på de vanligaste frågorna från reumatiker

Vilken form av träning är bäst?

När man har någon typ av reumatisk sjukdom är det viktigt att jobba med sin rörlighet eftersom den kan bli inskränkt. Men det är också bra att jobba med sina muskler eftersom musklerna avlastar lederna. Om vi också ser till att jobba med konditionen och få upp pulsen några gånger i veckan, då händer det grejer! Och framförallt så minskar vi risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
 

Jag lider av extrem trötthet, hur ska jag tänka?

När man är extremt trött är det väldigt svårt att motivera sig till rörelse. Det är i princip det sista man känner att man vill göra. Allt tyder dock på att det är just det vi borde göra, för det som hjälper mot trötthet är faktiskt rörelse.


Det gör ont när jag tränar, ska jag träna i alla fall?

Det finns olika sorters ont – känns det nästan som en kniv och det gör väldigt ont, då kan det vara bäst att låta leden återhämta sig först och bara köra på lite lätt rörelse. Annars är det inte farligt att träna även om det gör ont. 


Kan det bli värre av träning?

Det ska inte bli värre av träning. På sikt ser man att all rörelse kommer ge bra effekter. Det kanske inte sker dagen efter eller veckan efter, utan det kanske rör sig om några veckor framåt. Så kämpa på!


Hur ofta måste jag träna?

Att träna igenom sin kropp ungefär två gånger i veckan ger fantastiskt fin effekt. Kör gärna igenom alla muskelgrupper och se till att få upp pulsen. Glöm dock inte bort vardagsmotionen – få in ungefär 30 minuters rörelse varje dag i form av promenader, att stå upp eller bara aktivera kroppen på något sätt. 


Hur kommer jag ifrån alla ursäkter till att träna?

Det är väldigt lätt att hitta på ursäkter till att träna, och det är för att hjärnan inte vill att vi ska aktivera oss. Den vill helst att vi ska spara energi, och därför känner de allra flesta av oss på det här sättet. Ett tips är att titta på när under dagen din viljestyrka är som starkast och lägga träningen där i den utsträckning det är möjligt. Är du helt slut på vardagskvällar och har annat att stå i, då kanske det inte är så lämpligt att göra det då. Kan du istället få in den på morgonen, lunchen eller under helgen? 

 

I samarbete med Life by Leila
 

Leila Söderholm, Life by Leila
Published 2020-01-28 | Ändrad 2020-02-07
PP-INP-SWE-0086 Jan 2020